A nyelvezet kérdése. Szóbeli, írásos vagy képi információ? Mi Működik?

A szóbeli információ átadás előnyei és lehetséges hátrányai

Lehetséges előnyök

A háziorvosi interakciók túlnyomó része, személyes formában történik. A szóbeli kommunikációt non-verbális jelek sokasága kíséri, ami a kommunikáció hatékonyságát megsokszorozhatja. A páciens és orvos magatartásának egésze hatással van a diagnózis és a terápia meghatározására, a beteg további magatartására. A szóbeli kommunikáció további előnye, hogy a felmerülő reakciók, optimális esetben azonnal kezelhetők.

Lehetséges hátrányok

Ha a kommunikáció nem megfelelő, az információ feldolgozása óriási „egyéni torzításon” mehet keresztül. A torzítás megtörténhet pl. akkor ha az orvos „ nem jól méri fel páciense tudását”. A leggyakoribb készség probléma a memória zavara, amikor a páciens, vagy az orvos az elmondottakat leegyszerűsíti, vagy összekeveri más oda nem illő információval.

Gyakorlati tanácsok

• Fontos, hogy ne értékeljük alul az „egyéni torzítás lehetőségét”. Szóbeli információ átadásnál számolnunk kell azzal az ököl szabállyal, hogy még a szóbeli információ
kb. 50 %-a is 1 órán belül, csak pontatlanul adható vissza.

• Figyeljünk fokozottan az érzelmileg terhelt helyzetekben. Rossz hír közlése esetén az információ befogadás lehetősége, akár 100%-os mértékben meghiúsulhat.

• Az angolszász kultúra specialitása, a mozaikszavas emlékeztetők kialakítása. Az olyan példák mint a SMART, annyi mint see-measure-act-relax-telephone, a beteg számára jelenthetik, hogy amennyiben látásával gond van, mérje meg vérnyomását, vagy vércukor értékét, vegye be gyógyszerét, relaxáljon, amennyiben állapota nem javul, telefonáljon orvosának.

Az írásos orvos-beteg kommunikáció jellegzetességei

Az írásos kommunikáció, az orvos-beteg kapcsolat kihasználatlan területe. A leírt információnak ugyanakkor súlya van, az orvos felelősséggel tartozik azért. A valódi megoldás az lehet, ha a beteg számára, előre elkészítette írásos információt, betegtájékoztató anyagokat adhat át háziorvosa.

Gyakorlati tanácsok

• Gondoljuk végig, hogy pácienseinknek milyen írásos információt készítettünk az elmúlt időben. Előfordulhat, hogy „ártalmatlan információ” átadás esetén sem használtuk fel az írás lehetőségeit.

• Tájékozódjunk megbízható forrásból, bejegyzett betegegyesületek, hivatalos honlapok segítségével, milyen betegtájékoztató anyagok igényelhetőek pácienseink számára.

Vizualitás, képek, videó filmek használata a háziorvosi gyakorlatban

A vizuális típusú orvosi információ átadást a terület igazi mostoha gyermeke. A megoldás itt is a megfelelő vizuális anyagok beszerzése lehet. A betegelégedettségi kutatások szerint, a vizuális információátadás radikálisan növeli a betegek compliance viselkedését.

Gyakorlati tanácsok

• A mindennapi gyakorlatban alkalmazható legegyszerűbb vizuális technika, ha a pácienst bevonva a páciens testén megmutatjuk, kitapogatjuk a gyógyítandó testrészt, lokalizáljuk a megbeszélés tárgyát képező szerveket. A módszer mentálhigiénés és pozitív placebo hatásán túl, pácienseink megfelelő fiziológiás és anatómiai ismeretei bizonyítottan javítják a gyógyítás hatékonyságát.

Összefoglaló kérdések

1. Milyen technikákkal csökkenthető az „egyéni információtorzítás” hatása a mindennapi gyakorlatban?
Válasz:
• A páciens érzelmi és kognitív állapotának mindenkori figyelembevételével
• Az „info ráöntés” helyett, dialógus kialakításával
• A fontos információ összefoglalásával
• Mnemotechnikák azaz emlékezést segítő technikák alkalmazásával (pl. mozaikszavak, írásos segédeszközök )

2. Milyen negatív hatásokkal járhat a vizuális információ átadás elmulasztása?

• A szóbeli információ hatékonysága az idő elteltével radikálisan csökken
• A betegség megértése, ezzel a „betegség belátás” blokkolódik
• A szomatizáció valószín